«Folk innser ofte ikke at de har et behov, for de vet ikke hvordan det egentlig kan være.» – Kim Iversen, CEO Zendera

Zenderas grunnlegger og daglige leder Kim Iversen forklarer utfordringen med å introdusere nye løsninger til markedet, uavhengig av behovet som er der. Til tross for at verden raser fremover og tar i bruk stadig nyere og bedre teknologi i de aller fleste bedriftene og virksomhetene, så er det fortsatt mange i transport- og logistikkbransjen som fortsatt sverger til støvete fysiske kjørekontor og gigantiske stabler med papirark.

Iversen tror det skyldes en kombinasjon av at det er trygt og komfortabelt å fortsette slik man er vant med, og at man rett og slett ikke vet at det finnes bedre og mer effektive løsninger:

– Hvis du har hatt hodepine de siste fem årene, og jeg spør deg om du har hodepine så vil du mest sannsynlig svare nei, for du kjenner ikke til noen annen verden enn den med hodepine.

«Tror du faen ikke vi vet hva vi driver med?»

Å få folk til å forstå at gresset kan være grønnere på den andre siden er ikke alltid like lett, og vi har ofte blitt møtt med motstand når vi har presentert produktet vårt for potensielle kunder.

– En vi ringte til for noen år siden, som nå er en av kundene våre, svarte følgende da vi tok kontakt: «Vi har holdt på med dette i 30 år. Tror du faen ikke vi vet hva vi driver med?».

I etterkant av samtalen innså den overnevnte bedriften behovet for en dynamisk ruteplanlegger, og har siden den gang vært en trofast bruker av Zendera.

Å bruke Zendera kan hjelpe bedriften din på utallige måter. Først og fremst gjør den ruteplanleggingen til en lek. Det som tidligere kunne ta flere timer, kan nå gjøres på noen minutter – alt ved hjelp av kun et par tastetrykk.

I tillegg til å automatisere og effektivisere ruteplanleggingen, så kommer Zendera med en haug med andre fordeler. Kjørestrekninger, sjåførpauser og tid brukt på stopp minimeres så langt det lar seg gjøre, noe som reduserer kostnadene betraktelig.

Teknologien kan i tillegg hjelpe med å bedre informasjonsflyten og redusere antallet unødvendige telefonsamtaler, og gir kundene en bedre opplevelse blant annet ved at de kan spore pakken i sanntid og får bevis på leveransen enten i form av bilde eller signatur.

Zendera's visjon

Og det er nettopp det som er visjonen til Zendera; å vise bedriftene hva de går glipp av, og hjelpe dem med å levere mer presist, mer lønnsomt og mer miljøvennlig.

– Visjonen til Zendera er å hjelpe de transportørene med å utnytte det potensialet de allerede har.

Zenderas mål er ikke å ta over jobben til de som har ansvaret for logistikk nå. Produktets formål er å ta seg av den repetitive «drittjobben», samtidig som man bruker nøye kalkulerte algoritmer for å optimalisere driften.

– Det legges ned en så enorm arbeidsinnsats av alle ansatte, men samtidig så ser vi at de sliter med å utnytte det potensialet de har.

– Det å planlegge, kommunisere, samle inn data, analysere – det er oppgaver som i dag ofte løses manuelt. Effekten av å digitalisere transporten og utnytte ressursene bedre er ganske signifikante. Hvis vi kan ta oss av mer av de repetitive manuelle oppgavene, så vil det føre til at de vil få mye mer ut av det de holder på med.

Ønsker du vite mer om hvordan Zendera kan hjelpe deg og din bedrift?

Kontakt oss for en prat!